Affiliate marketing

Hvad er Affiliate marketing?

Det er sådan set et partner skab.  Mellem dig og en Affiliate.
Det virker sådan at den Affiliate du tilmelder dig hos, tjener penge på de besøgende som sendes videre til deres kunders hjemmesider, hvor de så helst skal oprette sig som bruger, købe et produkt eller en anden form for konvertering.
Det er forskelligt om man kan tjene penge på ren brugerinteresse, eller om et køb er nødvendigt. Det kommer an på annoncøren.
En opbygning kan se således ud:

Affiliate marketing

Kims webshop, vil gerne betale 20% af de brugerkøb der kommer gennem Affiliate reklamer til vores Affiliate. Vores Affiliate ligger så tilbudet ud til alle dens partner, hvor de for eksempel får 15% af de brugerkøb de skaffer gennem deres referencer. På den måde tjener både Affiliate og Affiliate partners på det.

Hvordan tjener jeg penge på det?

Der er flere forskellige måde at tjene pengene på her.

Læs blandt andet, hvordan 15 årig Simon tjener penge på Affiliate marketing.

Først oprette dig hos en Affiliate. Længere nede på siden er der en guide til sådan en, og links til flere.
Dernæst kan du faktisk købe dig til trafik, hvis du er god til at lave reklame som fanger brugeres interesse. For eksempel kan du skrive en god annonce, og ligge den på Googles søgemaskine hvor linket så peget til den adresse du har fået fra din Affiliate.

Hvis du så får nok besøgende til at oprette sig som bruger, eller købe et produkt gennem din annonce, vil du tjene flere penge end du egentligt bruger på Google annoncer.

Hvordan får jeg startet?

Vil her vise et eksempel på oprettelse hos Euroads.

For at gå direkte til partner oprettelse: Opret bruger.

Screenshot fra Euroads

Du udfylder så skemaet med de nødvendige informationer. Og så skal du lige bide mærke medieregistrering. Der skal du nemlig vælge de metoder du vil bruge til at markedsføre kampagner. Der er følgende valgmuligheder, med forklaring:

  • Website – Markedsføring fra din website, via reklamer/banner etc.
  • Email/nyhedsbrev – Markedsføring via nyhedsbreve til dine abonnenter.
  • SMS – Hvis du vil markedsføre dig via SMS.
  • Søgemaskine SEM – Hvis du vil markedsføre dig via egen betalte reklame pladser på søgemaskiner. Altså hvis du køber reklameplads på for eksempel Google, og så promoverer din kampage herigennem.
  • Andet – Hvis du har en helt andet måde at promovere på.

Grunden til at du skal vælge medie, er at ikke alle udbydere tillader for eksempel SEM. Da det ville kunne betragtes som unødvendig hvis de allerede har og betaler for en Google-reklame selv.

Når en moderator på siden har tjekket din  medieregistrering, og den er blevet godkendt. Kan du gå igang med at lede efter kampagner. For eksempel kan du se en oversigt over de nyeste kampagner, når du er logget ind.

euroads
Kampagner screenshot

Når du så har fundet en kampagne som ser spændende ud, og du tror du ville kunne sælge. Klikker du ind under kampagnen, og ser hvilke muligheder der er, det kunne se sådan her ud:

Screenshot fra kampagne

Under kampagnen har du så mulighed for at se de restriktioner som annoncøren har sat op. For eksempel er det fuldt tilladt at bruge facebook og søgemaskiner(SEM) i denne kampagne. Og et lead i denne kampagne vil give dig 83,75 kr. Det vil sige, hver gang en af dine clicks opretter sig til tilbudet.

I bunden er der så mulighed for at vælge  det medie du agter at bruge, og så ellers acceptere aftalen.

Så er du klar til at begynde og markedsføre kampagnen.